Sumatra (jungle style!) - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Stephanie Gorlee - WaarBenJij.nu Sumatra (jungle style!) - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Stephanie Gorlee - WaarBenJij.nu

Sumatra (jungle style!)

Door: Steef

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

11 November 2014 | Indonesië, Sumatra

Vliegen met 'LION air' staat volgens locals voor Late Is Our Nature. Aangezien wij nu met dikke vertraging op het vliegveld van Sumatra wachten op onze vlucht naar Bali kan deze 'slogan' best kloppen. Voor ons geen ramp, hier is voor het eerst in een week wifi! Even overzichtje van ons verblijf op Sumatra! Lange blog, dus bij gebrek aan tijd niet lezen :-p

2 Dagen lang hebben we samen met 2 duitsers en 1 frans pratende belg de Sumatraanse jungle van binnenuit mogen beleven en het was echt onvergetelijk!! Zodra we de junglegrens gepasseerd waren ging het er meteen behoorlijk heftig aan toe. Volgens Baik, onze guide, was dit de warming up en daar was geen woord van gelogen. Na ongeveer een uur klimmen en dalen over boomwortels en schuifelen over paden die bezaaid lagen met god weet wat niet allemaal (keep smiling) stopte Baik en stonden wij voor het eerst oog in oog met het beest dat alles de moeite waard maakte: de orang utang! Ze geven 80% kans op een encounter en vanwege het fruitseizoen zijn ze nog lastiger te zien dus dit was een zeer goed begin! Al vrij snel daarna kwamen we nog 2 orang utangs tegen, beide bewogen over de grond en kwamen bizar dichtbij. Blijkbaar bewegen alle semi-wilde orang utangs zich over de bodem en zitten wilde orang utangs overwegend hoog in de bomen. In totaal 5 van deze bijzondere beesten kunnen zien, onvergetelijke ervaring :-)

Naast orang utangs nog veeeeel andere aapsoorten gespot, allemaal even prachtig en veel met kleintjes om hun nek! En insecten natuurlijk! Genetisch gemanipuleerde mieren zo groot als een luciferstokje, veel termieten, stinger bees, mega sprinkhanen, rupsen, veel prachtige vlinders en GEEN BLOEDZUIGERS of teken!! :-D

De campsite was lekker primitief (lees: slapen op een matje onder zeil, de jungle als toilet) maar effectief. In een rivier duiken na een 7u durende hardcore trekking (de vele blauwe plekken, schrammen, liters zweet en insectenbeten zijn het bewijs) is ronduit heerlijk! De nacht was een drama maar dat maakt eigenlijk helemaal niet meer zoveel uit, dit was een once in a lifetime ervaring :-)
's Ochtends nog even naar een waterval gehiked over spekgladde rotsen recht boven de kolkende rivier, vet uit onze comfortzone, maar de waterval was mooi! De terugweg was relaxt: in een tube al raftend de wilde rivier af terug naar Bukit Lawang. Esther ik en dik de l*l door voorop te zitten, de Efteling is vanaf nu voor watjes :-p

Toen we bij Sam's aankwamen en net vrij zwaar gehavend op een bankje aan het uitpuffen waren, werden we uitgenodigd door een stel locals om mee te gaan naar een party met live muziek. Echt, die locals kunnen dik feesten! Toen ook nog maar even meegegaan naar een 'disco' waar vage elektronische muziek gedraaid werd en al die gasten helemaal los gingen, hilarisch om te zien! Leuk ook dat we hierbij aanwezig mochten zijn, want er waren nagenoeg geen toeristen.

Zondag, onze laatste dag in Bukit Lawang, hebben we nog snel een tour naar Tangheran gefixt. Doel: olifanten wassen :-) onwijs gaaf om te doen, wat een kolossale beesten. De kater van de avond ervoor was gelijk verdwenen! Tegen de tijd dat we terug reden was het donker en nou wilde het toeval dat de verlichting van onze auto kapot ging. Normaal geen groot probleem, maar iets minder prettig als je je voorstelt dat de weg een met kuilen en rotsen bezaaid paadje was dat in daglicht al vrij kansloos was. Oh ja, het regende en onweerde ook behoorlijk hard! Uiteindelijk heeft onze driver ons met behulp van mijn groen knipperende zaklamp veilig teruggebracht! Esther heeft er een hartritmestoornis aan overgehouden gok ik :-p

Nu bijkomen op Bali met haar stranden, tempels, cocktails en massages :-D

Ps: bedankt beschermengel, je hebt overuren gedraaid ;-)

• 11 November 2014 - 17:27

Marjo:

Hou jullie beschermengel maar in ere met al die avonturen! Geniet er nog maar van. Liefs Mam

• 11 November 2014 - 22:26

Lindsay:

Hey meiden, wat maken jullie toch vrij ongewone bijzondere dingen mee!! Blijf die koesteren! Nu heerlijk verdiende rust op het mooie Bali. Geniet ervan girls!

• 12 November 2014 - 10:07

Ab:

Dat ziet er echt waaaaaaanzinnig uit. Geniet er van!